تبلیغات
بهشتیان - نکات ناب نهج الفصاحه قسمت صد و پانزدهم

نکات ناب نهج الفصاحه (قسمت صد و پانزدهم)

خواری

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: خداوند بنده‏ای را خوار نکرد مگر این که دانش و ادب را از او بازداشت.

سرانجام کسی که مؤمنی نزد او ذلیل شود و او یاریش نکند

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: اگر در نزد کسی مؤمنی خوار شود و او را با وجود توانایی یاری نرساند، روز قیامت خداوند او را پیش همگان خوار سازد.

مؤمن نباید خود را خوار سازد..

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هر که خود را در اطاعت الهی حقیر سازد، او عزیزتر از کسی است که قصد دارد خود را با معصیت الهی عزیز کند.

گناه (بخش اول)

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: خدایا گناهم را ببخش و خانه‏ام را وسعت بخش و روزی‏ام را مبارک گردان.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هرگاه بنده مرتکب گناهی شود، در دل او نقطه سیاهی پدید می‏آید که اگر آن را زدود و استغفار و توبه نمود، (دوباره) دلش صاف و پاک می‏گردد. ولی اگر گناه را تکرار کرد، آن نقطه سیاه، بزرگتر شده، قلب او را می‏پوشاند که این همان «زنگار گناه» است که خدای تعالی درباره‏اش در قرآن فرموده است: هرگز، بلکه زنگار رفتارشان بر دلهایشان چیره گشته است.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: اگر تو گناه نمی‏کردی، خداوند قومی را می‏آورد که گناه کنند تا آنان را بیامرزد و به بهشت داخلشان نماید.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: اگر (هیچ یک از) بندگان گناه نمی‏کردند، خداوند خلقی را می‏آفرید که گناه کنند سپس آنها را بیامرزد (تا معلوم گردد) که خدا بخشنده و مهربان است.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: اگر گناه نمی‏کردید، هر آینه به چیزی بدتر از آن بر شما بیمناک بودم (که همان) خودپسندی است، خودپسندی!

حقیقت گناه

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: نیکی، (همان) خوش اخلاقی است و بدی، چیزی است که در سینه جا می‏گیرد و دوست نداری که مردم بر آن آگاه شوند.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: نیکی، آن است که دل و نفس (روح) بدان آرام گیرند و بدی، آن است که در نفس جای گیرد و در سینه جریان یابد، دیگران هر چه می‏خواهند بگویند.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هر چه را دوست نداری مردم از تو ببینند. در خلوت نیز آن را انجام نده.

نقش نیت در گناه

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هر گاه گناهی در زمین رخ داد، آن که آن را دید و از آن نفرت جست، مانند کسی است که حاضر نبوده است. و کسی که حاضر نبوده ولی بدان راضی باشد، مانند کسی است که حضور داشته است.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: خدای تعالی از حدیث نفس (آنچه در دل می‏گذرد) امت من درمی‏گذرد مادامی که به گفتار و کردار تبدیل نشود.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هر که معصیتی را ببیند و از آن ناراحت شود، گویا آن را ندیده است. و هر که معصیتی را نبیند ولی بدان راضی باشد، گویا آن در حضور او صورت گرفته است.

بهــــــــــــشتیان

منبع: کتابخانه پیامبر اعظم، مدینة العلم

WWW.Beheshtiyan.mihanblog.com

.: Weblog Themes By SlideTheme :.